VERANDEREN

VAN BANK:

positieve geluiden

Een enquête van de Consumentenbond onder 473 rekeninghouders die zijn overgestapt naar een andere bank, heeft een verrassende uitkomst. Bijna 70% van de ondervraagden vond dat de overstap gemakkelijk verliep. Van hen vond 40% de overstap zelfs zeer gemakkelijk.

Niet alle overstappers waren tevreden: 30 klanten (6,3% van het totaal) ervaarden het veranderen van bank als lastig en 15 (3,2%) zelfs als zeer lastig. Een op de zes overstappers (16,7%) vond het niet lastig en niet eenvoudig.

TEKST REINOUT VAN DER HEIJDEN EN INGRID ZUURMOND

Met een beetje hulp

De irritatie over banken is heel groot. Aan de jaarlijkse Bankenmonitor van de Consumentenbond deden dit jaar ruim 14.000 mensen mee. Minder dan de helft van hen (6978) zegt tevreden te zijn over de huidige bank. De rest stapt niet over, omdat ze het oude rekeningnummer niet kunnen meenemen of bang zijn voor te veel gedoe en foute af- of bijboekingen.

In de praktijk blijkt veranderen van bank echter niet zoveel problemen op te leveren. De banken hebben de Overstapservice ontwikkeld. Zonder deze ondersteuning vindt slechts 53,7% het overstappen (zeer) makkelijk, tegen 76,7% bij mensen die de Overstapservice wel inschakelden. Een van de grote voordelen van deze service is dat alle automatische incasso’s gedurende 13 maanden worden omgezet van de oude naar de nieuwe bankrekening. Het bedrijf of de overheidsinstelling die van een automatische incasso gebruikmaakt, krijgt bij iedere afboeking te horen dat de klant een nieuw rekeningnummer heeft, plus het verzoek om dat (voortaan) te gebruiken.

De klant kan op de (digitale) afschriften van zijn nieuwe bank zien of de incasserende instelling het rekeningnummer inmiddels heeft gewijzigd. Zolang dat niet is gelukt, staat op het rekeningoverzicht de volgende tekst: 'overstapservice via NL08INGB000023'. Op de plaats van NL08INGB000023 staat het oude rekeningnummer. Is die melding op een gegeven moment verdwenen, dan is de overstap succesvol verlopen.

De banken die bij De Volksbank (ASN Bank, SNS, RegioBank) horen, hebben nog een extra element aan hun overstapservice toegevoegd: zij importeren ook het adresboek van de oude rekening.

Zelf doen

Als onderdeel van de Overstapservice geeft de oude bank aan de vertrekkende klant een overzicht van de periodieke overboekingen die hij zelf bij de oude rekening heeft ingesteld. Je kunt die dan instellen bij de nieuwe rekening, ingaande vanaf de afgesproken overstapdatum.

Wat evenmin vanzelf gaat, is het informeren van de bedrijven of instellingen die geld aan je overmaken. Denk aan de werkgever of een uitkerende instantie, zoals het UWV, de SVB of een pensioenfonds. Aan deze instanties moet je zelf het nieuwe rekeningnummer doorgeven. Behalve bij de werkgever kan dat vaak online via de Mijn Omgeving, na het inloggen met je DigiD.

Ook een punt van aandacht is de creditcard: de meeste rekeninghouders van grote banken hebben een creditcard als onderdeel van hun bankpakket. Na het opzeggen van de oude bankrekening wordt die creditcard geblokkeerd. Dat is geen probleem als je de kaart alleen gebruikt voor eenmalige betalingen, zoals het boeken van een hotel of huurauto voor een vakantie. Maar het gebeurt ook vaak dat er automatische incasso’s via de creditcard lopen. Die moet je zelf opnieuw instellen in de inlogomgeving van je nieuwe creditcard. Datzelfde geldt voor afboekingen via PayPal. Deze betaalmethode is aan het oude bankrekeningnummer gekoppeld zolang je dat niet aanpast.


De Geldgids heeft een stappenplan Hoera, een nieuwe bank opgesteld met praktische tips om het proces van overstappen soepel te laten verlopen.

Leer van andermans ervaringen

We hebben twee overstappers gevraagd hun ervaring met ons te delen. Dat helpt potentiële verhuizers om moed te verzamelen en eindelijk de grote sprong te wagen. En je hoeft het niet alleen te doen. Op de community van de Consumentenbond is een topic actief voor bankklanten die aan het overstappen zijn; daar vind je medestanders en lotgenoten die elkaar helpen met vragen en tips.