4/6
  • Pages
01 Inhoud
02 70 jaar Consumentenbond
03 Sparen en winkelen
04 Koopjes en onderhandelen
05 Slim betalen
06 Consument en recht

Koopjes en onderhandelen

tip 22


Speur naar koopjes

In tijden van inflatie kun je onder meer besparen door rekening te houden met aanbiedingen in de supermarkt. Er zijn genoeg hulpmiddelen om die in de gaten te houden. Op voordeelmuis.nl kun je op product, merk en winkel zoeken naar aanbiedingen. Reclamefolder.nl, folderz.nl, folders.nl en allefolders.nl zijn ook apps die je op je telefoon kunt zetten. Handig om je boodschappen te plannen en een bespaarroute uit te stippelen. Je kunt vaak een account aanmaken en folders per mail ontvangen.

tip 23


Koop een ouder model

Als er nieuwe modellen van een product worden geïntroduceerd, gaan de oude in de uitverkoop. De prijzen van oude modellen kunnen een stuk lager zijn dan die van gloednieuwe producten, terwijl ze soms in weinig van het nieuwe model verschillen.

tip 24


Koop lichtbeschadigde of showmodellen

Producten die lichtbeschadigd zijn of showmodellen kun je vaak voordelig krijgen. Veel mensen deinzen daarvoor terug, omdat ze bang zijn voor problemen met ruilen of de garantie. Die angst is niet helemaal ongegrond. Vaak kun je producten die je in de uitverkoop hebt gekocht niet ruilen. Bij deze producten gelden wel de regels voor wettelijke garantie.

tip 25


Ga voor tweedehands

Vintage is helemaal hip. Bovendien kun je veel besparen als je voor tweedehandsproducten kiest. Je vindt ze in kringloopwinkels, op rommelmarkten en bij openbare verkopen en veilingen. Ook internet is een prima plek om tweedehandsspullen op de kop te tikken of zelf te verkopen, bijvoorbeeld via tweedehands.net, marktplaats.nl of Vinted. Denk als je spullen online koopt wel aan de veiligheid. Bewaar alle schriftelijke gegevens, e-mails, prijsafspraken enzovoort. Is de prijs te mooi om waar te zijn, koop het product dan niet.

tip 26


Kies voor gratis

Er zijn ook veel Facebookpagina’s die tweedehandsspullen aanbieden om te ruilen, te kopen of gratis af te halen. Er is ook veel te vinden op Marktplaats en op gratisaftehalen.nl. Wie hier handig in is, hoeft niet meer naar het tuincentrum om in de lente zijn tuin te vergroenen. Er zijn veel planten en bomen voor nop te krijgen. Meer Bomen Nu (meerbomen.nu) verzamelt jonge struiken en bomen in natuur- en groengebieden, en deelt deze uit aan wie graag wil planten. Ook gemeenten delen ze uit, zie bijvoorbeeld steenbreek.nl.

tip 27


Gebruik een watertappunt

Ben je onderweg en heb je dorst? Bij een watertappunt kun je gratis drinkwater tappen. Dat kan al op meer dan 2000 plekken in Nederland, zie drinkwaterkaart.nl. Of gebruik de refill-app, voor binnen- en buitenland

tip 28


Deel, ruil of leen

Spullen bezitten maakt het leven niet per se rijker. Waarom heb je een eigen boor nodig als je die van de buurman kunt lenen? Waarom een auto kopen als er autodelen is? Platforms als peerby.com, markanda.nl, ruilen.nl en ruilplek.nl maken het mogelijk om bijna alles te ruilen, te lenen of weg te geven. Kleding kun je steeds vaker lenen in zogenoemde kledingbibliotheken. Kinderkleren en speelgoed ruilen kan via krijgdekleertjes.nl.

tip 29


Koop buiten het seizoen

Zet een deel van je inkomen opzij zodra het binnenkomt. Je kunt ervoor kiezen een vast percentage te sparen, bijvoorbeeld 5% van je netto-inkomen. Doe het via een automatische overboeking, dan vergeet je het niet.

tip 30


Google op ‘kortingscode’

Google eens op ‘kortingscode’ en de naam van de webwinkel waar je iets wilt bestellen. Dan kun je vaak €5 of €10 korting of korting op de verzendkosten krijgen.

tip 31


Let op bij kortingvouchers

Bij websites die kortingvouchers verkopen, levert een andere partij het artikel of uitje. Gaat er iets mis, dan bestaat het risico dat je je geld kwijt bent en van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Kijk daarom in de algemene voorwaarden van de kortingsite wie je kunt aanspreken bij problemen en hoelang de bedenktijd is. Controleer altijd of de aanbieding echt de laagste prijs is. Laat de voucher niet te lang liggen. Verzilver hem het liefst direct na ontvangst, zodat er geen onduidelijkheid is over de bedenktermijn en je hem niet vergeet.

tip 32


Vraag korting als vaste klant

‘Word nu abonnee en betaal de eerste 6 maanden de helft’, ‘iPad cadeau bij een nieuw abonnement’, en ga zo maar door. Het is als bestaande klant best frustrerend om jaar in, jaar uit het volle pond te betalen, terwijl nieuwe klanten flinke kortingen en cadeaus krijgen. Goed om te weten: als bestaande klant kun je je vaak ook laten belonen. Zo is het tv- en internetabonnement bij KPN en Ziggo het eerste jaar meestal voor de helft van de prijs. Zit je bij KPN, en bel je dat je wilt overstappen naar Ziggo vanwege de introductiekorting aldaar? Dan kan het zomaar zijn dat KPN je dezelfde korting op je huidige abonnement biedt.

tip 33


Bereid je goed voor

Zoek vóór de onderhandeling zo veel mogelijk informatie over de producten die je wilt kopen en laat duidelijk merken dat je elders informatie hebt ingewonnen. De verkoper is soms wel bereid te onderhandelen als de klant goed geïnformeerd is. Een serieuze klant is bereid te kopen.

tip 34


Stel open vragen

Stel als je onderhandelt geen gesloten vragen, dat zijn vragen die met ‘ja’ of ‘nee’ beantwoord kunnen worden. Zoals ‘Is dit een vaste prijs?’ of ‘Krijg ik nog korting?’. Stel liever een open vraag die begint met ‘wat’, ‘hoe of ‘wie’, zoals ‘hoe kunt u het aanbod aantrekkelijker maken?’. Laat na zo’n vraag een stilte vallen van minstens 5 seconden. Dat is voor de verkoper ongemakkelijk, maar het biedt hem wel de ruimte om na te denken.

tip 35


Gebruik de geboden ruimte

Een verkoper probeert je soms over te halen door iets extra’s aan te bieden. Doe daar iets mee. Wijs een langere garantieperiode af. Korting is vaak gunstiger.

tip 36


Laat twijfel zien

Laat de verkoper niet zien dat je overtuigd bent. Als de verkoper je bijna heeft binnengehengeld, loont het om toch iets extra’s te vragen zoals lagere bezorgkosten. Of er toch maar van af te zien, vanwege de prijs. Kijk hoe de verkoper daarop reageert.

tip 37


Bepaal vooraf je budget

Bepaal vooraf wat je maximaal wilt uitgeven. Het klinkt raar, maar juist als je wilt onderhandelen en afdingen, geef je vaak meer geld uit dan je van plan was. De winkelier kan bijvoorbeeld een aantrekkelijk aanbod doen, waarbij je verschillende accessoires gratis krijgt. Als aan de prijs van het product niets verandert, geef je misschien alsnog meer uit dan je wilde.

tip 38


Kies het juiste moment

Onderhandelen over korting kost tijd. Een verkoper zal daar weinig zin in hebben als het erg druk is in de winkel.

tip 39


Bereid je goed voor

Zoek vóór de onderhandeling zo veel mogelijk informatie over de producten die je wilt kopen en laat duidelijk merken dat je elders informatie hebt ingewonnen. De verkoper is soms wel bereid te onderhandelen als de klant goed geïnformeerd is. Een serieuze klant is bereid te kopen.

tip 40


Schrik niet terug voor autoriteit

Je kunt met iedereen onderhandelen: ook met notarissen, hypotheekadviseurs en makelaars. Bel van tevoren en vraag naar de kosten. Dan leer je veel over de prijsverschillen en merk je ook of er te onderhandelen valt.

tip 41


Makkelijke klant? Vraag er iets voor terug

Ding af als je zeker weet dat je een makkelijke klant bent die niet veel werk kost. Vraag of je korting krijgt als je een dure professional werk uit handen kunt nemen.

tip 42


Betaal niet te veel voor ontzorgen

Bijvoorbeeld na een overlijden wil je graag dat iemand praktische zaken van je overneemt. Daar profiteren begrafenisondernemers van en ze rekenen het volle pond. Laat de uitvaart verzorgen door een familielid of vriend die graag regelt. Laat hem weten wat je minimumeisen zijn en dat het niet duur hoeft te zijn.

tip 43


Vraag bedenktijd

Als onderhandelen niet lukt, vraag dan bedenktijd. Vaak kun je de deal nog wel een dagje uitstellen en ondertussen iemand raadplegen die nog advies of onderhandeltips kan geven.

Naar inhoud